Team building is dead!

Startup Stock Photos

 În urmă cu 2 ani, am ajuns la concluzia, discutând cu clienţii noştri, că team building-ului are efecte doar pe termen scurt şi foarte scurt şi că nu duc la creşterea performanţei.

Menajamente reciproce între angajaţi, pentru a-şi păstra relaţiile şi confortul, în detrimentul performanței

Există o preocupare aproape permanentă a managerilor că oamenii din echipe să aibă relaţii interpersonale bune pentru a obţine rezultate cât mai bune în muncă.

advertorial

Din partea companiilor de IT am primit şi încă primim cereri pentru programele de team building, cu obiective definite. Ceea ce-şi doresc cel mai mult să obţină sunt o comunicare mult mai bună între colegi şi cu clienţii, gestionarea conflictelor într-o manieră constructivă etc.

Am pus accent întotdeauna pe partea importantă a teambuilding-ului, cea considerată de unii dintre participanţi, plicticoasă. Debriefing-ul este secvenţă de team building care aduce adevărată plus valoare şi care face diferenţa între firmele furnizoare de astfel de servicii.

În urmă cu 2 ani, am ajuns la concluzia, discutând cu clienţii noştri, că team building-ului are efecte doar pe termen scurt şi foarte scurt şi că nu duc la creşterea performanţei.

Putem să facem cele mai interesante şi provocatoare programe de team building, ceea ce vom obţine va fi, de fapt, lucrând pe relaţiile dintre angajaţi, o scădere a performanţei. Ceea ce generează aceste relaţii armonioase, sunt de cele mai multe ori, menajamente reciproce între angajaţi, pentru a-şi păstra relaţiile şi confortul, în detrimentul performanței.

Soluţia noastră pentru echipe performante este coaching-ul de echipă

Discutând mai în profunzime cu clienţii noştri, au concluzionat că nevoia din spatele nevoii declarate pentru o comunicare mai bună este nevoia de performanţă.

Dacă dorim că o echipa să fie mai performanţă, ceea ce trebuie să schimbăm sunt procesele din cadrul echipei. Doar aşa echipa va obţine rezultate superioare, care vor duce în mod natural la obţinerea unor relaţii mai bune între membrii ei.

Soluţia noastră pentru echipe performanţe este, de 2 ani încoace, coaching-ul de echipa. Nu înseamnă că facem coaching cu fiecare membru al echipei în prezenţa colegilor (ceea ce ar însemna group coaching) ci că facem coaching cu echipa că entitate în procesul ei de maturizare. Succesul acestui demers este măsurat prin reuşită echipei, pe baza indicatorilor operationali şi financiari, definiţi la începutul unui proiect de coaching de echipa. Ceea ce dezvoltăm sunt de fapt interfetele echipei, relaţiile de colaborare între membrii echipei, care pot fi foarte performanţi în muncă lor individuală însă nu ştiu cum să o armonieze cu activitatea celorlalţi. Adevăratul potenţial al echipei se găseşte în interfetele din interiorul echipelor. Foarte important este faptul că team coaching-ul generează rezultate măsurabile, agreate contractual la începutul proiectului.

Clientul ştie ce responsabilităţi îşi asumă, un coach nu este responsabil pentru acţiunile pe care le vor face angajaţii din echipa clientului după ce beneficiază de o secvenţă de 1 sau 2 zile de team coaching.

Ceea ce face team coach-ul este să acompanieze echipa pe parcursul şedinţelor ei reale de lucru, intervenind, uneori mini- malist, împărtăşind o percepţie, adresând o întrebare care să ofere echipei noi perspective asupra situaţiilor de impas în care se poate află la un moment dat.

Schimbând procesele, echipa schimbă semnificativ nivelul de performanţă

Alegerea unui coach de echipa care să acompanieze o echipa către performanţă poate fi un demers dificil, prin prisma faptului că această meserie apare foarte des
pe cărţile de vizită ale trainerilor şi mai ales ale aşa numiţilor speakeri motivationali, fără a avea un formare prealabilă.
Există însă instituţii consacrate la nivel mondial (Ex.: ICF – Internaţional Coach Federation) care certifica faptul că un coach este abilitat să deruleze programe de coaching individual şi de echipa, în urmă ablsovirii unei şcoli certificate.

Suntem întrebaţi în ce domenii oferim serviciul de team coaching. Atunci când răspundem„în orice domeniu”, clienţii pot deveni suspicioşi însă diferenţa între coaching şi consultanţă a fost demult făcută, astfel că un coach echipa nu este interesat de conţinutul unei şedinţe, ci de procesele, credinţele şi obiceiurile pe care le identifica în cadrul echipei şi pe care le provoacă pentru că clientul să producă schimbarea.

Schimbând procesele, echipa schimbă semnificativ nivelul de performanţă. Rezultatele măsurabile care pot fi obţinute prin team coaching sunt: creşterea vânzărilor, a productivităţii, scăderea costurilor, a fluctuatiei de personal, a absenteismului, a numărului de reclamaţii de la clienţi, în timp ce rezultatele intangibile pot fi observate în reducerea conflictelor, şedinţe mai productive, creşterea satisfacţiei locului de muncă, un mai bun echilibru work-life.

comentarii

Tags from the story
, ,
Alte articole de Mihai Stoica

Team building is dead!

 În urmă cu 2 ani, am ajuns la concluzia, discutând cu clienţii...
Citește

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *