„Companiile solicită mai mulți absolvenți decât pot produce împreună facultățile de profil”

Facultatea de Informatică face parte din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, care este cea mai veche Universitate din țară, fiind înființată în anul 1860.

Facultatea de Informatică a fost înființată în anul 1992, când secția de Informatică, existentă atunci în cadrul Facultății de Matematică, a decis să se constituie într-o Facultate separată.

Adrian IFTENE, decanul Facultății de Informatică din Iași, cu o radiografie a învățământului IT, răspunzând întrebărilor revistei PIN Magazine

„Companiile solicită mai mulți absolvenți decât pot produce împreună facultățile de profil. Iar sistemul de învățământ nu se dezvoltă, se chinuie să supraviețuiască”

 

 

DESPRE SITUAȚIA FACULTĂȚII: Numărul de studenți s-a plafonat, numărul de profesori a scăzut

Cu toate că în anii ‘90 mai multe secții de Informatică de la Universitățile similare din București, Cluj-Napoca și Timișoara intenționau același lucru, până în prezent am rămas singurii care am realizat această separare. Numărul studenților a crescut de la an la an, ajungând la 400 de studenți pe serie în anul 2014, de când nu am mai mărit acest număr.

Dacă în anii 2012 aveam sub 1000 de studenți în total la facultatea de Informatică, în prezent avem peste 1500 de studenți în total (cei 3 ani de studii, unde sunt aproximativ 450 pe an + cei 2 ani de master unde sunt aproximativ 100 de studenți pe an).

Numărul de profesori titulari este de 42; a scăzut de la an la an o perioada de timp (la un moment dat aveam peste 50 de profesori titulari), până când ne-am stabilizat la un număr în jur de 40.
Sălile sunt la limită pentru numărul de studenți actuali, fiind nevoiți să ținem ore și sâmbăta cu anumite grupe.

DESPRE PROBLEMELE SISTEMULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Angajații din industria IT pot câștiga și de 6 ori mai mult decât un coleg rămas ca profesor

Una din principalele probleme a sistemului de învățământ e legată de diferențele mari salariale dintre un începător în învățământ (pre-universitar sau universitar) și un începător din mediul corporatist. Dacă în mediul pre-universitar te poți angaja doar după ce termini facultatea (deci cam după 3 ani de când devii student la Facultate), în mediul universitar te poți angaja doar după finalizarea masterului și înscrierea la doctorat (deci cam după 6 ani de la începerea Facultății).

În mediul corporatist te poți angaja și după un an de facultate (chiar dacă nu ai finalizat studiile). Raportul salarial între începătorul dintr-o companie de IT și începătorul din învățământ este în jur de 2 și uneori chiar 3. Un tânăr care se angajează după finalizarea anului I, ajunge uneori ca după 6 ani de experiență (timpul de care ar avea nevoie să devină începător în învățământul universitar) să-și dubleze salariul de început, făcând că diferența între salariul lui și al unui coleg care ar alege mediul universitar să fie de fapt de 5-6 ori mai mare.

O altă problemă apare de la inerția sistemului de învățământ, față de viteză și puterea de adaptare a mediului industrial. De exemplu, dacă la noi achiziția unor calculatoare durează uneori și 5-6 luni, într-o companie, la o zi după angajare, primești calculator.

Un alt avantaj al mediului industrial este dat de facilitățile suplimentare pe care le au angajații: reducerea de impozit de 16%, mese gratuite, acces la săli de sport și fitness ultramoderne, team-building-uri gratuite etc. facilități de care angajații din învățământ evident nu beneficiază.

DESPRE AVANTAJELE DE A FI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNT: Implicarea în proiecte de cercetare

Din fericire lucrurile bune țin în primul rând de pasiunea muncii de profesor, de împlinirea pe care o simți când modelezi studenți și le dai o parte din ține în colaborarea cu ei, de energia de care beneficiezi de la generație la generație.

Un alt lucru important ține de implicarea în proiectele de cercetare, care îți poate dubla salariul pe care-l ai, beneficiind în același timp de posibilități de deplasări la conferințe, școli de vară, întâlniri de proiect, ceea ce duce implicit și la evoluția ta că om, dar și adăugarea unui plus de valoare locului în care muncești.

DESPRE ADAPTAREA CURRICULEI LA PIAȚĂ: Avem multe cursuri opționale și programe cu marile firme de IT

La Facultatea noastră (similar se întâmplă și la celelalte facultăți de profil) discutăm în fiecare an curricula pe care o avem. Pe lângă cursurile obligatorii, care sunt cursuri de bază și care rămân cam în aceeași structură de la an la an, avem o serie de cursuri opționale, unde studenții pot alege cursurile de care sunt interesați.

La aceste cursuri opționale, am avut an de an propuneri interesante de la companiile cu care colaborăm, ele ajutându-ne să fim la zi cu tehnologiile care se schimbă de la an la an. Amintesc aici cursurile unde s-au implicat companiile Bitdefender (Python, Malware), Amazon (Cloud), Centric (C#), Continental (Multimedia) etc.

De asemenea, amintesc programul Learn&Earn, pe care îl desfășurăm împreună cu Amazon și la care au început să adere și alte companii. În cadrul acestui program, companiile colaborează cu noi în motivarea studenților în a performa la materiile de bază (Structuri de date, Proiectarea algoritmilor, Ingineria programării, Rețele de Calculatoare, iar mai recent Baze de date, Inteligență artificială).

La aceste cursuri, angajații companiilor au studiat conținutul și au venit cu sugestii de îmbunătățire și adaptare la cererea pieței de muncă, iar studenții au fost încurajați să participe cât mai activ la cursuri, seminarii și proiecte și să obțină rezultate cât mai bune.

DESPRE ATRAGEREA STUDENȚILOR STRĂINI: Îi atragem cu secția în limba engleză și masteratele în limba engleză

Avem studenți străini veniți în primul rând prin proiecte de tip Erasmus+ (pentru un semestru sau un an) (din Spania, Bosnia, Kazahstan, Tunisia, Turcia, Israel etc). Am avut la un moment dat câțiva studenți din China. De asemenea, avem mulți studenți din Republica Moldova care își obțin cetățenia română și candidează pe locurile studenților români (care sunt mult mai multe în comparație cu numărul de locuri alocate studenților din Republica Moldova).

Până acum i-am atras prin calitatea actului de învățământ și prin faptul că avem secția de limba engleză atât la nivel de licență, cât și la nivel de master (toate masteratele noastre fiind în limba engleză.

DESPRE METODELE PRIN CARE SUNT REȚINUȚI CEI MAI BUNI STUDENȚI CA VIITORI PROFESORI: Firmele ne ajută trimițând angajații să facă doctorate

Încercăm să îi reținem cu ajutorul companiilor. Am avut mai multe discuții cu companiile legate de problema că tinerii nu mai sunt atrași de mediul de învățământ. Aceștia au venit cu burse pentru studenții interesați să rămână să predea, au început să-și încurajeze angajații să se înscrie la doctorat că să poată preda.

Aici amintesc povestea de succes pe care o avem cu firma Bitdefender, care are în prezent cei mai mulți doctoranzi la noi, aceștia rezolvând multe probleme din producție cu ajutorul tehnicilor avansate (rețele neuronale, algoritmi de învățare automată, algoritmi evolutivi etc).

Auzind povestea Bitdefender, și alte companii s-au arătat interesate să ne ajute, și dăm câteva exemple: Continental oferă o bursă de excelență la o studentă de la master, iar Centric are doi angajați care s-au înscris la doctorat.

Încercăm să aducem cadre didactice și din exterior. Deja facem acest lucru și colaborăm cu Institutul de Informatică Teoretică din Iași, care este o sucursală a Academiei Române din Iași, colaborăm cu colegi de la Facultatea de Științe Economice, colaborăm cu mai mulți colegi de la UTI, dar aceștia sunt doar colaboratori și nu vor putea fi considerați titulari.

DESPRE COLABORAREA CU INDUSTRIA IT: Am refăcut patru laboratoare cu ajutorul firmelor

Colaborăm cu industria pe toate nivelurile posibile. La adresa https://profs.info.uaic.ro/ ~itc2fii/collaborations.php puteți vedea o imagine de ansamblu asupra colaborărilor din ultimii 5 ani a facultății noastre, pe diferite direcții, cu majoritatea companiilor relevante de IT.

Și poate unul dintre cele mai grăitoare rezultate este refacerea în totalitate cu fonduri private a patru laboratoare în 2016 (Amazon, Aquasoft, Bitdefender, GeminiCad); în această vară vom reface, cu ajutorul Levi9 și Centric, încă două laboratoare.

DESPRE CERCETAREA DIN FACULTATE: Vă pot da multe exemple

În cadrul Facultății de Informatică avem mai multe grupuri de cercetare care abordează domenii ca:

  • tehnologiile limbajului natural (grup coordonat de domnul profesor Dan Cristea http://nlptools.info.uaic.ro/),
  • calcul evolutiv folosit în optimizare și dată mining (coordonat de domnul profesor Henri Luchian https://profs. info.uaic.ro/~summerschool/summerschool/public/),
  • metode formale în ingineria software (coordonat de domnul profesor Dorel Lucanu https://fmse.info.uaic.ro/),
  • criptografie și securitatea informației (coordonat de domnul profesor Ferucio Tiplea https://profs.info.uaic.ro/ ~fltiplea/),
  • sisteme distribuite aplicate (coordonat de domnișoara conferențiar Lenuța Alboaie https://profs.info.uaic.ro/ ~ads/) etc.

Activitatea din cadrul acestor grupuri de cercetare gravitează în jurul diverselor proiecte de cercetare și amintesc doar câteva care se derulează în acest moment:

MappingBooks (condus de dl Prof. Dan Cristea), Proiect Dl. Lucanu, PrivateSky (condus de Conf. Dr. Lenuța Alboaie), EBSIS (condus de Emanuel Onică), Food (coordonat de Diana Trandabat). De asemenea suntem implicați și-n proiecte de tip COST: enetCollect (Corina Forascu, Adrian Iftene și Diana Trandabat) și CyberParks (Adrian Iftene, Corina Forascu și Lenuța Alboaie) etc.

DESPRE ATRAGEREA DE RESURSE FINANCIARE EXTERNE: Proiectele de cercetare ne permit să plătim oamenii nostri mai bine

Aici merită menționate proiectele de cercetare în care suntem implicați și care ne permit să plătim suplimentar persoanele implicate în activitățile de cercetare. De asemenea, astfel de proiecte ne permit să ne actualizăm permanent resursele pe care le folosim (calculatoare, laptop-uri, servere) și ne permit să ne deplasăm la conferințe, școli de vara și întâlniri de proiect (fiind astfel la zi cu ceea ce se întâmplă în domeniile de cercetare de care suntem interesați).

De asemenea, multe companii investesc în viitorii lor angajați, fiind alături de noi în renovarea de săli de laborator, în susținerea activităților de excelență (suport pentru deplasări la concursuri și olimpiade, premierea studenților merituoși), burse pentru cei ce vor să rămână în facultate. Pe lângă acestea, firmele oferă sprijin financiar pentru organizarea de evenimente, școli de vara, conferințe, ateliere de lucru, concursuri pentru studenți, etc.

DESPRE COLABORĂRILE INTERNAȚIONALE: Am înscris facultatea noastră în Startup Europe University Network

La nivel de colaborare Internațională putem menționa în primul rând vizitele pe care profesorii de la Facultatea noastre le fac în cadrul programelor Erasmus/Erasmus+ la universitățile partenere. Apoi menționăm colaborările în cadrul diverselor proiecte de cercetare, care implică și cercetători din străinătate.

Nu în ultimul rând, merită remarcată prezența unor profesori de renume în cadrul evenimentelor organizate în cadrul Facultății noastre: școli de vara, seminarii științifice.

De asemenea în sfera antreprenoriatului, la Iași, în 2016 am pus un pin pe harta Europei prin înscrierea facultății noastre, și implicit a Universității, în rețeaua Startup Europe University Network (SEUN) care are drept scop dezvoltarea unei culturi antreprenoriale și de inovare în mediul academic.

DESPRE DEZVOLTAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI INFORMATIC: Problemele vor deveni tot mai grave pentru că nu avem profesori noi

Aici întâmpinăm o problema destul de gravă. Mesajul pe care îl trimitem de câțiva ani buni, toți cei din mediul academic cu profil de IT, nu pare că ajunge acolo unde ar trebui.

De ani buni, prea puțini absolvenți ai noștri au ajuns și colegii noștri. Problemele pe care le avem în momentul de față se vor acutiza în viitor din cauza pensionărilor care vor fi în următorii ani și din cauza plecărilor din sistem. În acest context, nu putem vorbi de dezvoltarea sistemului nostru de învățământ, care se chinuie să supraviețuiască.

Bănui că variantele alternative private de învățământ vor fi din ce în ce mai prezente în viitor, deoarece momentan noi nu putem acoperi cererea mare, pe de o parte din partea candidaților, care vor să îmbrățișeze acest domeniu, iar pe de altă parte, din partea companiilor de IT, care vor să-și extindă afacerea în regiunea noastră.

Soluții posibile:

  • atragerea mai multor companii să sprijine financiar sau cu resurse umane activitățile educaționale din cadrul facultăților de profil (vezi programul Doctor în IT);
  • reducerea de impozit și pentru cei ce produc resursele umane din industria de IT (industrie care beneficiază de reducerea de 16% a impozitului);
  • implicarea profesorilor facultăților de profil în activitățile de cercetare ale companiilor.

DESPRE DEZVOLTAREA INDUSTRIEI ÎN REGIUNE: Mă bucură orientarea companiilor spre cercetare

În momentul acesta, domeniul IT cunoaște un boom în regiune și mai ales în Iași. Știm că nimic nu durează la nesfârșit, dar actualmente trendul este clar: companiile solicită mai mulți absolvenți decât pot produce împreună facultățile de profil (Informatică, AC, Matematică, Economie, Electronică).

Semnalul cel mai îmbucurător îl reprezintă orientarea a tot mai multe companii spre activitatea de Research&Development la diviziile din Iași, activitate cu valoare adăugată mare.

Evident, pentru asta e necesar că și nivelul absolvenților să fie mai ridicat decât în cazul „simplilor” programatori, ceea ce se poate realiza tot prin colaborarea mai strânsă între facultăți și companii.

De | 2017-06-28T04:58:02+02:00 28 iunie 2017|Categorii: Numarul 5, Tendințe și analize|1 Comment

Despre autor:

Lasa un comentariu