Pe piața românească de VR, abia de vreun an au început să apară inițiative de luat în seamă

Mobile Kinetics este o firmă din București care dezvoltă aplicații mobile și recent și-a lansat și un start-up – Immersive VR Labs – specializat în aplicații mobile pentru Virtual Reality, un domeniu de care Victor Grădinescu, fondatorul firmei, este extrem de pasionat.

„Poate nu am înțeles eu bine ceva“

advertorial

„Am ajuns în domeniul Virtual Reality aproape întâmplător. Prima dată mi-a atras atenția și apoi am urmărit atent Oculus, când a apărut acum 4 ani, și campania lor foarte spectaculoasă și răsunătoare“.

La acea vreme, Victor Grădinescu dezvolta aplicații mobile, firma funcționa ca o simplă agenție de aplicații mobile și web, dar privea atent la toate tehnologiile pe care le puteau integra și cu care putea crea noi soluții.  În 2015, Facebook a cumpărat Oculus și toată lumea a început să ia în serios domeniul.

„Atunci consideram Virtual Reality bun numai pentru zona de gaming. Dar în 2016, am fost în SUA la sesiunea anuală Google I/O, pentru dezvoltatori, și atunci am observat că sesiunile de VR & AR erau foarte căutate, săli arhipline, cozi imense, interes enorm. Am devenit curios, m-am gândit că poate nu am înțeles ceva bine ceva legat de domeniul asta.
Mi-a plăcut foarte mult o sesiune a unui producător de film care a avut colaborări cu Google în zona de film 360 de grade și care a prezentat cum se compune o scenă în VR, cum se structurează acțiunea, care este diferența față de mediul de film clasic.
De fapt, genul asta de regie se aplică indiferent ce anume faci în VR – fie că faci un film, fie că faci o aplicație de training.
Am realizat atunci că VR poate fi util în mult mai multe aplicații decât în gaming – în zona de training, în zona de marketing, prezentări de produse“, adaugă Victor.

De atunci, piața a cunoscut o creștere susținută, au apărut aplicații de la cooking, la job simulator –un joc de VR care îți propune să încerci mai multe joburi, de la secretară la vânzător, într-un mod foarte amuzant, dar foarte real.
Marii regizori de film și producători se uită cu tot mai mult interes la VR – Spielberg lansează acum un film despre VR, Inarritu a avut la Veneția o producție filmată în 360 de grade.

Brandurile au început să realizeze că e avantajos să prezinți experiențe de VR la expoziții și evenimente

Dacă cineva dorește experiențe VR pe bani mai puțini, poate cumpără ultimul Samsung Gear VR, dezvoltat împreună cu Oculus, care costă în jur de 500 de lei. Casca primește atașat telefonul cu aplicația Oculus instalată, telefonul este conectat la headset prin USB, se conectează și un controler și experiența virtuală poate începe. O parte din aplicațiile dezvoltate pentru platforma Oculus se găsesc și pe Samsung, cu opțiuni ceva mai reduse.

„Pe piața românească, abia de vreun an au început să apară inițiative de luat în seama“, ne spune Victor. „Abia la IM World 2016 a fost o primă apariție – o firmă de tabacco cu un stand de VR unde puteai experimenta în virtual salturile cu parașuta“.

Brandurile au început să realizeze, încetul cu încetul, că e avantajos să prezinți experiențe de VR la expoziții și evenimente de vânzări. Târgurile de imobiliare au început să aplice VR-ul, târgurile de turism folosesc uneori acest instrument, tendința este ca mai toată lumea care are ceva de vândut la un târg să organizeze și stand de Virtual Reality.

„Am avut un prim client la târgul de yachting anul acesta unde am făcut o experiență atât în VR, cât și în Augmented Reality. De exemplu, puteai experimenta în VR atât școala de yachting, cât și mersul cu yachtul prin intermediul filmărilor 360 de grade, augmentate. De asemenea, am dezvoltat o aplicație în AR care îți permite să plasezi în câmpul tău vizual bărci, yachturi și să le studiezi înainte de cumpărare. Ca să aduci la târg un yacht real e extrem de costisitor, așa clientul putea vizita în VR ambarcațiunile, se plimba înăuntru, sub punte, în cabine, și apoi putea alege“.

Ce își propun pe mai departe

Toți marii producători de platforme de VR s-au asociat cu producătorii de game engines – Unreal și Unity. Majoritatea aplicațiilor de VR folosesc până la urmă unul din cele două softuri, ele îți permit accesul la multe baze de date de obiecte, de personaje, de clădiri etc, care îți scurtează foarte mult timpul de lucru.

Victor Grădinescu: „Noi vedem dezvoltarea acestor experiențe mobile VR în aplicații deja existente, folosind API și instrumente de comunicare care sunt deja. Vorbim de Firebase de la Google, o platformă de baze de date distribuită, folosită la foarte multe proiecte mobile simple. Google are un API abia scos, numit «Nearby Connections», care permite o comunicare locală ad-hoc între dispozitive, folosind wi-fi-ul dynamic, fără conexiune 4G sau wi-fi din router. Se fac niște conexiuni ad-hoc între dispozitive, folosind microfonul și difuzorul și folosind sunete imperceptibile de om, se trimit aceste mesaje între device-uri pentru a se face configurarea ad-hoc a rețelei. Telefoanele comunica între ele și decid că unul dintre ele va face wi-fi hotspot și celelalte se vor conecta la el. Aici apare integrarea cu VR – integrăm destul de ușor scene de VR și folosind aceste API sofisticate putem face experiențe multi-user“.

Particularitățile produselor VR pentru mobile, de tipul celor dezvoltate de firma lui Victor, țin de faptul că nu ai nevoie de sistem pentru a lucra – cei de la vânzări pot lua numai headsetul și telefonul cu ei și sunt gata de prezentare.

Google a anunțat că va lansa un device independent, construit împreună cu HTC, ce nu va fi legat la un sistem și nici nu va avea telefon mobil, va lucra cu un display propriu și va avea sistem de procesare.

Toată lumea experimentează, începând cu Google

Victor: „Noi oferim soluția completă clientului, aducem și device-urile, oferim și consultanță de design, dezvoltare software. tot ceea ce trebuie așa încât clientul să nu aibă nevoie să investească în echipamente.
Acum creăm aplicații mici pentru client, experimentăm mult, clienții înșiși nu prea știu exact ce vor și ce anume e mai util pentru ei. Pe măsură ce acumulăm experiență, vom transpune această în produse pentru piața globală. Intenționăm că în 4-5 ani să ajungem să dezvoltăm produse VR complexe, care să genereze revenue consistent. Toată lumea acum experimentează, de la Google la ceilalți, toți așteaptă feed-back-uri, să vedem cu reacționează userii etc“.

Comportamentul de consum al utilizatorului de VR

Studii recente arată că utilizatorul mediu, în general, nu petrece mai mult de 30 de minute în spațiul virtual; de obicei acest lucru se întâmplă seara, când ajunge acasă, folosește headsetul rotind capul numai 180 de grade, nicidecum 360 de grade, deci stă pe o canapea sau ceva fix, și în general este pasiv, nu interacționează cu prea multe obiecte.
Facebook Rooms este un tip de social VR – în mediul virtual poți sta la masă cu prietenii și viziona un film în 360 de grade.

Oamenii se acomodează cu tehnologia prin intermediul jocurilor. Au fost câteva inițiative de tip Second Life și în domeniul VR – puteai plonja în spațial virtual cu ajutorul unui avatar, se adunau mai mulți playeri acolo și creau evenimente – urmăreau împreună concerte rock sau lansarea Space X, aveau microfonul deschis, puteai comunica foarte bine între ei – succesul lor încă variază, un astfel de produs a ajuns în prag de faliment, altele noi se pregătesc de lansare. Atât userii cât și tehnologia mai au de experimentat.

comentarii

scris de
Alte articole de Dan Radu

Putem deveni nu un Sillicon Valley, ci un Sillicon Country

O discuție despre birouri inteligente, management și viitorul industriei digitale cu Marian...
Citește

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *