Care au fost punctele de interes ale Websummit 2017?

Websummit a avut loc anul acesta intre 6 si 9 noiembrie și este ceea ce organizatorii numesc ”The largest Tech Conference in the world”.

Pentru a doua oară în Lisabona, Websummit a adunat 60.000 de oameni din 170 țări, incluzand participanti, speakeri, stafful și voluntarii. Mediul online a vehiculat procentul de 68% ca fiind cel reprezentativ pentru prezenta senior managementului in zilele de conferinta.

advertorial

Websummit e Mecca a start-upurilor

Miile de participanți au putut în orice moment alege cum să își petreacă timpul (aprox 8 ore pe zi): asistând la prezentările de la scenă principală, în conferințe și dezbateri de talie mai mică pe teme ca: AutoTech/TechRobot, Saas Monster, FullSTK, Future Societies, Growth Summit, MoneyConf etc. sau în ateliere pe subiecte nisate (ex: acceleratoare).

Pe lângă aceste opțiuni de recepționare de informații, cei cu networkingul în sânge puteau alege să fie în dialog cu fondatorii de startups, alocați pe diverse domenii, sau să asiste la pitch-uri.

Dacă treceau cu succes prin etapele publice de prezentare, sustinătorii pitchurilor vânau să câștige pe langă vizibilitate globală, premiul oferit de Mercedes (50.000$).

A câștigat Lifenia,, în acord cu juriul, cât și cu publicul (peste 2500 de voturi exprimate din partea publicului în mai puțin de o oră).

Lifenia promovează cel mai mic frigider din lume, că soluție facilă de transport substanțe și medicamente, oferind discreție persoanelor care urmează un tratament.

Într-una din postările despre websummit, am găsit mențiunea că Websummit e Mecca a start-upurilor. Nu e o idee chiar exagerată considerând cele câteva sute de expozanți în căutare de investitori.

Am acordat mai mult timp vizitarii expozitiei

În ultima zi, am văzut două perspective: unul din start-upuri avea o pancartă cu ”Enough talk! We are here to sell” (nu mai țin minte în ce domeniu activau), un alt start-up, implicat în dezvoltarea unui produs pentru eficientizare energetică, strângea deja standul căci echipă era mulțumită de propunerile de contracte primite din mediul privat și guvernamental, chiar atunci în zilele de conferința.

După ce am alergat în prima zi de la o scenă la altă, am realizat că cea mai mare parte din prezentări vor putea fi vizualizate mai târziu online.

Am început să acord mai mult timp vizitării spațiului de expoziție.

Mare parte din acesta era ocupat de giganții din automotive și tech. Cu mesaje mai mult sau mai puțin subtile legate de hiring de specialiști, dar cu o expunere de înaltă clasă: spații de meeting 1-1 smart, expoziție de mașini de ultima generație, simulare de medii VR.

Fiind în căutare de modalități smart de prezentare de oraș/ țara, cu gândul la Iașul nostru cel de toate zilele și la proiecte de atragere investiții, am remarcat un stand ce ar putea fi benchmark-Germania.

În câteva minute de discuție și parcurgere a materialelor era ușor de înțeles ce specializare are fiecare regiune, cum sunt conectate între ele și cum pot fi contactați oamenii cheie. Coerent este și modul de mapare a tuturor acestora pe hartă germană.

 

Tot în spațiul deschis al expoziției erau plasate interview boards- o modalitate facilă și atractivă de colectare a datelor-cu acces pentru toți participanții-aviz HR sau organizatorilor de evenimente.

Women in tech

Un spațiu de lounge foarte generos a fost dedicat Women în tech. WinT este un concept de incluziune și suport oferit femeilor în domeniul tehnic, sponsorizat la conferința de către Booking.com.

Optiunile de mentorat (femei pentru femei), schimbul de idei, promovarea propriilor businessuri au creat o mișcare foarte activă ce continuă în mediul online. La aproape o luna de la conferința, sunt femei antreprenor ce caută feedback sau colaborare pentru a-și dezvoltă proiectele.

Cred că Women în tech, în primul rând prin facilitarea accesului gratuit sau cu mult redus al femeilor la conferința și apoi prin crearea cadrului de exprimare liberă, va avea efecte pe termen lung în reducerea disparităților și diminuarea inegalității de șanse între femei și bărbați.

Ca unitate de măsură a mărimii celor 4 hale care găzduiau cele descrise mai sus-am, mers în medie 15.000 păși/zi. Desigur, nu aș ști să scad pașii alocați pentru petrecerile de seară, unde organizatorii adunau unele din cele mai diverse grupuri pentru networking, dans și savurarea de Mateus, mojito sau altele după caz.

Ce am căutat la această conferință și cu ce gânduri m-am întors?

Am participat pentru a intelege mai bine: Cât de departe este ceea ce vorbim și facem la local și regional față de ceea ce vorbesc și fac alții din medii și spații mai dezvoltate? și în al doilea rând: Cum să adaptăm modul de învățare, proiectându-ne la viitor?

Am reușit să mă întorc cu o serie de răspunsuri și prezint câteva secvențe ce au fost mai marcante pentru mine. Cu siguranta pot fi contactati si alti romani ce au fost prezenti la Websummit. Ei pot completa perspectiva asupra conferintei, eventual cu o aplecare mai tehnica.

Adaptabilitatea rămâne cea mai discutată și râvnită calitate. Organizațiile caută oameni flexibili, dispuși să învețe continuu. Progresul în învățare trebuie să fie constant. Oamenii formează în jurul lor culturi adaptative

  • Gina Gotthilf (Duolingo), Jeff Maggioncalda (Coursera), Mmantsetsa Marope (UNESCO), Michael Spence (University of Sydney) & Marjorie Paillon (France 24) au căzut de acord că : The agility to adapt – the core of education today, agilitatea in adaptare este nucleul educației de azi. Atenția trebuie îndreptată spre imbunatatirea modalitatilor de invatare. Specializarea este in continuare importanta, dar pe acelasi nivel se afla capacitatea de a corela informatii din domenii conexe.
  • Blake Irving (GoDaddy) a promovat sintagma Transform or die. Daca doresti sa mentii sau sa dezvolti compania, e aproape obligatoriu sa creezi o cultura unde poti discuta despre succes si pierdere, despre prezent si asteptari in mod deschis. O organizatie sanatoasa stie sa se adapteze dupa oamenii sai.

Nici o țară din Europa nu ar trebui să râvnească să fie Silicon Valley. Europa trebuie să-și construiască propriile sisteme, medii, concepte. Europa crește, dar are nevoie de timp. Banii exista, iar investitorii doresc sa îi pună în acțiune

  • Comparația cu Sillicon Valey ar trebui evitată, magnitudinea e dată chiar de cifre: 79 bil. $ investiți în tech în SUA în fiecare an, 30 bil $ investiți în Silicon Valley , comparativ cu 2.7 bilions $ investiți în tech în Franța. Singura cu capacitate de a replica SV este China. Și o face chiar acum.
  • Europa trebuie să-și creeze propriile centre de dezvoltare, propriile sisteme de start-ups. Asta nu înseamnă să nu aplici pentru viza, sa iei echipa cu tine, sa mergi in America pentru a vedea cum se fac lucrurile.
  • Lumea start-upurilor este din ce în ce mai aglomerată. Până ce identifici nișa sau formula cea mai potrivită – ”Get ready to get punched in the face. Constantly”.
  • În țările dezvoltate este din ce în ce mai greu să îți faci vocea auzită, focusul este pe Bigger deals, less deals. Asta se poate traduce și prin fuziuni, colaborări, clustere.

Predictibilitate sigură asupra viitorului nu există, nici trend setterii din domeniul tehnic nu pot spune cu exactitate cum va fi viitorul generațiilor copiilor lor. În schimb, mesajul comun a fost să avem o abordare integrativă a AI, a roboticii și să folosim toate acestea in folosul umanității

  • Sunt 10 mld cipuri care vor fi produse si vor fi in majoritatea obiectelor din jurul nostru, orizont de timp 2020.
  • Steven Hawking a înaintat mesajul- provocare: Dacă mintea umana este nelimitată, atunci și puterea calculatoarelor poate fi nelimitată . Nu știm ce vom putea obține dacă potențialul materiei cenușii a oamenilor va fi amplificat de AI. We just don’t know.
  • Doar putem alege – dacă expansiunea AI va avea implicații în cele mai mari dezastre cunoscute de omenire, sau dimpotrivă va duce la îmbunătățirea continuă a calității vieții, la un nivel care (din nou) nu este în totalitate cunoscut. Noi să alegem să controlăm AI si să implementam un management efectiv in fiecare sector al economiei
  • Dialogul dintre Ben Goertzel si Roboții Sophia și Einstein a inclus și mesaje de îndemn spre deschidere către tehnic, digital, cloud, colectivitate.
  • Acum AI e specializată pe module, următorul pas ar fi combinarea inteligențelor si totul să funcționeze ca un sistem – general intelligence.
  • Se va putea orienta umanitatea major spre preocupări ezoterice lăsând joburile ce pot fi automatizate în sarcina roboților? Nimeni (nici om, nici robot) nu a negat că roboții vor prelua o mare partea din joburile actuale.
  • Să avem încredere in positive singularity? Momentan descrisă ca o configurație de molecule, Sophia nu exclude pe viitor integrarea valorilor umane…
  • Cum ar fi ca oamenii sa poată accesa din cloud și să contribuie pe o platforma comuna asupra aplicării AI? Cum ar fi sa nu existe un control limitat al unui grup de persoane, dar AI sa devină descentralizat și la dispoziția tuturor oamenilor, oricine să poată contribui și beneficia?
  • În articole post – websummit am citit că față de anul trecut gradul de dezbatere asupra efectelor negative ce le poate aduce tehnologia au fost mai ridicate (ex: interzicerea sex robots)
  • Margrethe Vestager (European Commissioner for Competition) – despre actualitate- Google a fost amendat cu 2,4 miliarde pentru abuzul de poziție dominantă și despre viitor- gânduri de îngrijorare despre ce se întâmplă cu democrația noastră și modul de a fi împreună în mediul digital. ”It is not the law of the jungle that work, but the laws of democracy!”,”We need to learn to trust again in technology.”

Puterea colectivă trebuie să se concentreze pe binele colectiv. Și asupra lucrurilor care ne afectează acum

  • În key-note speech-ul său de final de conferință, Al Gore a lansat un mesaj de conștientizare asupra realității climatice globale. Nu a venit cu soluții, însă a transmis încrederea că tinerii pot pune în acțiune cunoștințele lor pentru a face lucrurile mai bune la nivel global.
  • Al Gore a asigurat antreprenorii din audiență că există o serie de investitori care nu investesc în tehnic “to make a quick buck,” dar pentru a crea o diferență pozitivă în lume.

Acestea sunt o parte din experiențele și mesajele pe care le-am primit de la Websummit

Un ultim gând: de la o conferință, care în sine este o acțiune de masă, poti pleca entuziasmat, inspirat, cu întrebări și răspunsuri. Însa fără acțiune alături de comunitatile si a micro-comunitatile din jurul tau lucrurile nu se pot intampla. Pentru asta e nevoie de un număr critic de oameni implicați. Sper la anul in noiembrie să fim și mai mulți prezenți. Nimeni nu e exclus indiferent că lucrează in educație, cercetare, mediul corporate, start-ups etc.

comentarii

Tags from the story
Alte articole de Ana Laura Bîrhală

Care au fost punctele de interes ale Websummit 2017?

Websummit a avut loc anul acesta intre 6 si 9 noiembrie și...
Citește

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *