AVO: aplicația care poate reduce și cu 90% costurile de roaming

AVO (Affordable Voice Operator) este o aplicație mobilă care îți permite să păstrezi activ numărul mobil atunci când ești în altă țară, fără a apela la roaming.

Pentru a face un apel sau pentru a accepta un apel, e nevoie doar de o cartelă SIM locală cu conexiune 3G/4G sau de conexiune internet folosind Wi-Fi. Alex Cebotari este CEO al acestui startup, firmă care, deși are origini în Republica Moldova, este înregistrată la acest moment în SUA.

advertorial

„Echipa este formată din cinci specialiști în programare, telecom, grafică și în web development. Suntem trei moldoveni și doi ruși. Lucrăm fiecare din biroul său și nu s-a întâmplat încă să ne adunăm toți împreună.

Compania este înregistrată în SUA, dar avem reprezentanțe în Rusia și mai recent în Marea Britanie. Avem persoane care se ocupă de vânzări și în India, în Africa, sper să avem și în UK în curând”, afirmă Alex Cebotari.

Cum a apărut ideea start-up-ului?

„Călătoream des, iar în una din zile mi-am dat seama că pentru roaming cheltuiesc sute de euro. Am făcut call forwarding de acasă pe un număr local care era conectat la internet. Fiind peste hotare, având SIM local puteam să primesc apeluri prin conexiunea respectivă și evident să fac apeluri de ieșire.

Numărul meu era deconectat de fapt, dar din contul meu toate apelurile erau redirecționate către aplicație, care era conectată la server. Prietenii mei erau foarte încântați de soluție, așa că mi-am dat seama atunci că asta ar putea crește în ceva mai mult, ar putea deveni un business.

Problema consta în faptul că nu era scalabil la acel moment. Reușita apelurilor depindea de prea multe conexiuni. Aveam idei, dar așteptam momentul să le dezvolt”, mărturisește Alex Cebotari.

Se pare că momentul nu s-a lăsat așteptat. Startup Weekend Moldova a venit la țanc. Programul i-a dat un impuls, dar realitatea de după a fost alta.

„Am povestit ideea, am format echipa și am început să creăm conceptul. Proiectul a fost pe placul juraților și am obținut locul doi. Asta se întâmpla în 2013. Bucuria nu a durat mult, deoarece nu aveam bani și vedeam cum echipa a început să se rărească, până când nu a rămas nimeni. Nu m-am dat bătut și am format o altă echipă”, afirmă fondatorul AVO.

Experiența rusă

Aveau nevoie de experiență și de cunoștințe practice, așă că s-au aventurat la Tolstoy Startup Camp, un program de start-up-uri, care are loc în oficiul Yandex din Moscova. Aici norocul le-a surâs.

„A fost un program de accelerare de 3 luni de zile. Acolo ni s-a explicat cum se face bussinesul în IT, de la A la Z.

Tot acolo am făcut primul prototip, care a fost testat cu vânzări închise de către cunoscuți din cadrul proiectului.

Au avut deplasări în SUA, cineva a fost în Australia, cineva prin Asia, au folosit aplicația și a mers. I-am convins și pe jurați care ne-au spus că vom primi un grant de 50 de mii de dolari de la Yandex.

Prima noastră finanțare. Cu acești bani au făcut prima versiune a aplicației. Am lansat-o mai întâi pe piața rusească și, după câteva luni, am obținut conexiune și în America.

Banii au început să vină, puțini, dar constant. În paralel, căutam investitori”, spune tânărul.

Criza din Crimeea aruncă business-ul la pământ

Și când totul părea că merge strună, a apărut criza din Crimeea, turismul a fost afectat, rubla a scăzut, iar odată cu ea și AVO a înregistrat pierderi.

Banii se duceau pe salarii, deoarece toți lucrau full time. A încetat să le mai plătească, iar persoanele care au decis să rămână și în condițiile astea au devenit parteneri, cu o cotă în afacere.

Și dacă tot în Rusia nu mergeau lucrurile bine, s-au gândit poate să-și facă loc pe piața Europei. Au aplicat la un alt accelerator, la Startup Bootcamp mobile, în Copenhaga.

„Aici nu am avut finanțare directă, dar am reușit să facem contacte și să aducem proiectul nostru la urechile unor oameni importanți. Am reușit să ieșim din zona de confort și asta la fel e important. Și tocmai în momentul când căutam investitori și în Vest, am mai primit o lovitură. Au început discuțiile pentru eliminarea tarifelor de roaming.

Europenii ne-au întors spatele, deoarece persista incertitudinea, nu mai aveau nevoie de o aplicație care tocmai asta făcea – elimina costurile mari de roaming.

Cu siguranță, acum aș avea argumente să-i conving că greul a fost pus pe spatele operatorilor mici și medii.

Dacă se integrează cu noi, un operator practic ar putea să-și reducă din costuri și să fie în stare să aibă o marjă mai mare ținând cont de cerințele Comisiei Europene.

Să explic: veniturile acestora s-a micșorat semnificativ, dar costul de mentenanță a infrastructurii de roaming a rămas aceeași.

Pentru a presta un serviciu, operatorii trebuie să aibă interconexiune cu majoritatea operatorilor din lume sau cu acei care sunt dispuși să lucreze la nivel de semnalizare, la nivel de trafic, la nivel de billing. Sunt multe procese care costă”, explică Alex Cebotari.

O aplicație cu 40.000 de utilizatori

Și cum totul costă, au decis să reducă mai întâi banii de roaming pe voce. Au umblat pe la operatori și au propus asta. O perioadă a mers, dar cum acum se pune preț pe date, au schimbat repede focusul.

Aplicația B2C are aproape 40 de mii de utilizatori. Poate fi descărcată de oriunde în lume, funcționează full mode în Rusia, SUA, Ucraina, Canada și sunt în discuții să o poată folosi și cei din China și Australia.

Doar pentru aceste țări, deoarece este nevoie de o conexiune specifică între AVO cu unul dintre operatorii locali.

Pentru toți ceilalți utilizatori, aplicația poate fi descărcată ca apeluri în extern sau ca apeluri free între utilizatori.

„Aplicația funcționează, ea este pentru clienți simpli, pentru bussinesmeni. La operatori mergem deja cu o soluție mai amplă. Practic s-a transformat într-un back-end produs, care presupune un fel de comunicație între serverele noastre și infrastructura operatorului.

Ne-am gândit ca atunci când utilizatorul iese peste hotare, noi să îi încărcăm pe device profilul SIM-ului local, în așa fel încât călătorul să aibă conexiune reală locală, la un preț puțin mai mare decât local.

Operatorul de telefonie de acasă să continue să fie centrul de charge pentru utilizator, iar toți banii să treacă prin el. Așa, practic toată lumea e împăcată.

Cum funcționează?

„Să presupunem că noi avem conexiune și contract cu UNITE Moldova. În momentul în care utilizatorul Unite pleacă în Ucraina, noi aflăm despre asta prin semnalizarea de telecom care are loc. Știind că abonatul se află în altă țară, platforma AVO înlocuiește profilul SIM-ului de acasă cu un profil local. Pentru operațiunea asta noi plătim la Kiev Star, dar pe de altă parte facturăm și operatorul de acasă, lăsându-ne nouă fee-ul.

Pentru a asigura conectivitatea numerelor, utilizăm trucul pe care l-am folosit în aplicație: atunci când cineva sună, noi redirecționăm apelul pe SIM-ul ucrainean sau putem sa îl redirecționam către aplicație.

Aici e alegerea operatorului și a utilizatorului. În momentul în care utilizatorul vine acasă, reactivăm profilul de UNITE Moldova”, afirmă Alex Cebotari.

În plus, operatorul de acasă, prin schema pe care o avem noi, nu trebuie să aibă relații cu operatorul gazdă.

Și cum e greu să ajungi la operatorii mari, am mers pe calea ușoară și am luat mai întâi un operator care are contracte mai ieftine cu țările vecine. Aici, e destul să avem contract cu un singur operator din Europa.”

Sistemul nostru pare mai bun decât Whatsapp

Alex Cebotari: „Avem și concurenți: Romer și Yuroam. Ducem o bătălie cruntă pentru a-i depăși și credem că soluția noastră e mai bună când vorbim de eficiența costurilor. Sistemul nostru pare mai bun și decât Viber sau Whatsapp. De ce? Dacă pleci din Republica Moldova sau România în Zimbabwe sau în altă țară, prin sistemul nostru vei avea acces la telefon. Fiscul, banca sau vecinul de jos pe care l-ai inundat nu te sună prin Viber sau Whatsapp, te sună pe telefon.”

Alternativa roamingului i-a costat până acum în jur de 100 de mii de dolari. Nu au ieșit încă în profit,
dar au planuri mărețe pentru 2018.

„În acest moment sunt cinci agregatori prin care noi lucrăm și care ne prestează nouă acoperirea în 164 de țări.

Am ajuns în momentul în care trebuie să decidem: lucrăm tot cu acești prestatori sau mergem la fiecare operator în parte.

Acum suntem în discuții cu un operator indian și cu câțiva din Europa. Am înțeles că soluția noastră ar fi indicată și pentru companiile transportatoare sau pentru cele care produc echipamente.

Soluția noastră ar fi interesantă pentru ei, deoarece ar permite să ai conexiune de date peste hotare, la prețuri mici. Sunt deja într-un beta test cu un producător de module de comunicare care se integrează în drone industriale.

Ei testează acum cum funcționează în Australia, în Oceania, în America și Marea Britanie.

Așteptăm să pornim în comercial aceste proiecte și sperăm să ne recuperăm investițiile în mai puțin de un an de zile”, afirmă fondatorul AVO.

comentarii

Tags from the story
,
Alte articole de Mihaela Ursu

MOLDOVA IT PARK: Un parc tehnologic virtual, unic în lume, deschis la Chișinău

Lansarea parcului a fost însoțită și de o revoluție fiscală pentru firmele...
Citește

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *