Mircea Serediuc: Să îi facem pe oameni să vorbească

Retrospectiva sau cea mai controversată întâlnire din Scrum sau momentul când discuți despre lucruri inconfortabile într-o echipă sau când oamenii își dau feedback.

Oamenii acceptă mai ușor păreri legate de acțiunile lor decât de personalitatea lor

advertorial

Toate aceste „sau”-uri stau în jurul comunicării și comunității, a oamenilor și ideilor lor.

Unele idei sunt greu de digerat – atunci când le auzi simți că te atacă personal și devii egocentric deoarece „este vorba despre tine”.

Înțeleg că atunci când cineva îți spune, de exemplu, că ești leneș, te simți ofensat pentru că ți-a atacat personalitatea, care se schimbă cu greu. Dacă, în schimb, îți atrage atenția că ai depășit deadline-ul și apoi îți explică de ce l-a deranjat – că nu ați terminat ce v-ați propus ca echipă – probabil că îți vei asuma mai ușor feedback-ul.

Oamenii acceptă mai ușor păreri legate de acțiunile lor decât de personalitatea lor. Acesta e primul mod în care îi faci pe oameni să se deschidă. Această abordare este validă atât pentru feedback-ul negativ, cât și pentru cel pozitiv.

Cum câștigi încrederea?

Dacă dorești să oferi un feedback negativ, care să fie acceptat de către celălalt, este important să îi câștigi mai întâi încrederea. Pentru a câștiga încrederea echipei tale, de exemplu, trebuie îndeplinite 3 condiții:

  • să te ții de promisiune față de echipă
  • echipa să asculte activ
  • să încurajezi acțiunile care aduc plus echipei.

Atunci când cele 3 condiții vor fi îndeplinite, membrii echipei vor fi încurajați să își exprime ideile în retrospectivă. Nu vei mai avea membri ai echipei care tac, se uită în pământ și numără firele din mochetă.

Acesta este motivul pentru care tu, ca Scrum Master, trebuie să observi stadiul dezvoltării echipei tale. De multe ori se sare peste retrospectivă în detrimentul proiectului – interesul clientului este finalizarea proiectului, nu dezvoltarea echipei tale însă aceasta este, din perspectiva mea, o greșeală pe care un Scrum Master bun ar trebui să o evite.

„O oră de development e mai importantă decât calibrarea echipei! “ Niciodată nu am văzut astfel lucrurile, însă aceasta pare să fie perspectiva multor echipe care aleg să dea skip retrospectivei.

Cele cinci stagii de dezvoltare a unei echipe

Iată de ce m-am gândit să prezint o abordare foarte pragmatică a dezvoltării echipei:

În 1965, Bruce Tuckman a dezvoltat o teorie prin care spune că orice echipă are 5 stagii de dezvoltare dintre care eu consider relevante doar 4: Forming-Storming-Norming-Performing.

Tuckman folosește două axe – eficiența echipei și performanța acesteia. Eficiența este o combinație între experiență, cunoștințe și stare emoțională.

  • Forming – Formarea echipei

În fază inițială, cea a formării, toată echipa este entuziasmată, nivelul energiei este ridicat. Atunci se pun primele lucruri la punct, echipa se pregătește pentru primele provocări.

În această fază, se discută mult despre viziune și valori.

Aici recomand un tip de retrospectivă bazată pe: People/Process/Technology (People –valorile comune/viziune a proiectului/ ce vrem să vedem în echipă-baza echipei) / Process (Cum aplicăm Scrum, obiceiuri pe care dorim să le adoptăm că echipă ex. dimineață ne bem cafeaua împreună) / Technology (ce tehnologie folosim, ce documentație folosim)

  • Storming – „Te spun lui mami/ Îmi iau jucăriile și plec”

E greu să neglijezi un copil care plânge! La fel de dificil de ignorat este o echipă când intră în Storming, deoarece atunci apar primele provocări pe proiect și primele fricțiuni în echipă. Apar învinovățirile, problemele de proces, provocările cu clientul/produsul.

În acest stadiu membrii echipei vor să renunțe la proiect sau adoptă o atitudine pasiv-agresivă, însă au nevoie să conștientizeze că e normal să fii frustrat în anumite situații, este parte din proces.

În acest stadiu recomand un tip de retrospectivă care ajută la defularea emoțiilor/dezamăgirilor – Glad/Sad/Mad.

Dacă pui accentul pe partea de „Glad”, lucrurile bune care se întâmplă și pozitivează situația, puteți trece mai ușor peste Sad & Mad astfel încât echipa să ajungă la următorul nivel. Aici Scrum Master-ul joacă rolul de mediator și intervine criteriul de menținere a promisiunii față de echipă. În final, așa cum orice pisică trebuie să aibă un stăpân, fiecare acțiune de îmbunătățire asumată în retrospectivă trebuie să aibă un stăpân/responsabil.

  • Norming – Unele lucruri se schimbă, altele nu, însă noi facem doar cât putem

Am introdus în descriere cuvântul „noi” deoarece, față de „Storming”, în „Norming” ideea de individ se metamorfozează în „echipă”. Într-o echipă bine închegată fiecare individ renunță la nevoile personale în favoarea echipei de proiect.

În această etapă, simți că valorile echipei sunt folosite ca filtru în fața provocărilor care apar. Valorile ajung să îi definească pe membrii echipei, iar aceștia își fac treaba – scriu codul și fac lucrurile să se întâmple.

În „Norming” recomand o retrospectivă de tipul 4L’s-Loved (Ce le-a plăcut) / Learned (Ce au învățat)/ Lacked (Ce le-a lipsit)/ Longed for (Și-ar fi dori să se întâmple)

  • Performing (visul oricărui Scrum Master) – Self-organising team

În acest stadiu ajung foarte puține echipe, spune Tuckman, deoarece multe echipe nu ajung să adere la o viziune. De fapt, majoritatea echipelor abia ajung să se alinieze la nivel de valori, însă pasul următor presupune sacrificiul echipei pentru binele produsului, iar asta nu este chiar la îndemână.

Aici echipa se organizează singură, e proactivă, sesizează probleme pe care le rezolvă din timpul sprintului, iar multe din problemele la nivel de echipă dispar.

Pentru acest stadiu sugerez un tip de retrospectivă de tipul: Less (ce vrem mai puțin) / Keep (ce vrem să ținem) / More (ce vrem mai mult) / Add (ce vrem nou).

E o retrospectivă directă pentru o echipă matură, în care membrii echipei știu foarte bine să își exprime nevoile pentru a atinge obiectivele propuse.

Concluzie

Ca Scrum Master, o dată ce înțeleg în ce stadiu se află echipa pentru care facilitez procesul Scrum, pot să văd ce nevoi au și să îi ajut să treacă la următorul nivel din proces.

Credința mea personală este aceea că valorile și viziunea comună pot aduce o echipă mai aproape de performanță.

comentarii

Tags from the story
Alte articole de Serediuc Mircea

Mircea Serediuc: Să îi facem pe oameni să vorbească

Retrospectiva sau cea mai controversată întâlnire din Scrum sau momentul când discuți...
Citește

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *