Mihai Pătrașcu, evoMAG: Este o industrie în care, dacă nu inovezi, dispari!

„Am început acest business din dorința de a face ceva care să rămână și să fie respectat. Am fost angajat înainte în diferite companii mai mari sau mai mici, iar la momentul în care am avut oportunitatea de a merge pe un drum al meu cu un business, am profitat de ocazie și am construit evoMAG”

O rețea de cartier pentru un magazin electronic. Fair trade!

„Povestea a început încă de când eram în liceu”, ne spune Mihai Pătrașcu, fondatorul evoMAG și președintele uneia dintre cele mai dinamice companii din industria de e-commerce din România.

„Am construit o rețea de cartier încă de când eram la liceu. În scurt timp am ajuns la 250 de abonați și am reușit să atrag și furnizori care să ofere servicii de internet. Ca student, am început să repar calculatoare alături de un prieten. Am ajuns să formăm o echipa de 20 de oameni. În același timp, făceam mentenanță pentru câteva firme și am început să vindem calculatoare”.

Dar istoria adevărată începe din 2005, când Mihai Pătrașcu a decis să construiască singur un proiect de magazin online. Un pionier al industriei. A reușit să înființeze propria firmă cu bani luați în avans de la companiile cărora le repara calculatoarele.

„Am dat rețeaua de cartier unui prieten programator în schimbul unui script pentru un magazin electronic. La început puneam anunțuri zilnic timp de două ore, de la 9 la 11, pe toate site-urile posibile. Am dat anunțuri jumătate de an și vindeam două – trei calculatoare pe săptămână. Livram cu o rablă de Dacia 1310, găurită în podea, pe care o botezasem Blue Shark”.

Ca să își aleagă un nume potrivit, a testat mai multe branduri de magazin în anunțurile pe care le încărca pe internet: Evosys, Evoshop și evoMAG. Dar oamenii sunau cel mai mult la anunțurile cu evoMAG.

„Am fost susținut mereu de familie în această aventură. Am prieteni care m-au ajutat la început și au crezut în visul meu. La fel și parteneri sau colaboratori care au dat o șansă unui puști, în urmă cu 12 ani”, își amintește Mihai.

Îmi petrec timpul dezvoltând lideri

Mihai crede că un fapt important în dezvoltarea sa ca antreprenor a fost oportunitatea de a putea vinde de la 18 ani. Pentru rețeaua de cartier trebuia să convingă oamenii să îi devină clienți, deși nu avea încă internet.

Astfel că a luat-o din ușă în ușă, în blocul meu și cele vecine, încercând să convingă oamenii de ideea lui. „Și mai interesant a fost faptul că aveam de-a face cu o mentalitate de după revoluție în care oamenii erau speriați, iar un străin ce bate la ușa ta nu era cel mai fericit moment al zilei. Iar această experiență a fost definitorie pentru mine: mi-a arătat că pot reuși, atâta timp cât am determinarea de a realiza ce mi-am propus”, ne spune cu convingere.

Succesul afacerii evoMAG stă și în colegii loiali, mulți chiar de la înființarea companiei, pe care se poate baza. Prin urmare, au avut și beneficiul de a se dezvolta împreună.

„Astfel, îmi este la îndemână să investesc în dezvoltarea lor, fără să îmi fie teamă că aceștia vor pleca din companie în viitorul apropiat. Pot spune că petrec tot timpul pentru a dezvolta lideri, iar prin asta înțeleg o colaborare permanentă cu colegii mei”.

„În momentul acesta, 99% din atenția noastră se duce către operațional zilnic, adică a crește noi organic sau prin acțiunile de marketing pe care le facem. 1% din atenție merge spre posibilitatea de a primi o infuzie de capital sau a face o colaborare strategică cu alți parteneri din lanțul de distribuție.“

A atins pragul de 170,000 de produse active

Compania a avut o creștere constantă de-a lungul celor aproape 12 ani de activitate. În prezent,
evoMAG este o echipa formată din 70 de oameni care administrează site-ul de comerț electronic www. evoMAG.ro, o platforma prin care sunt comercializate peste 170.000 produse active din domeniul IT&C, electrocasnice, auto, de îngrijire personală, sport & fitness și produse destinate nou-născuților.

„După cum spuneam, secretul și, în același timp, succesul nostru sunt oamenii cu care lucrăm (motorul companiei) și clienții pe care îi păstrăm de-a lungul anilor prin faptul că punem pe primul plan nevoile lor (produse de bună calitate, garanții rezolvate mereu în regim de urgență, livrări cât mai rapide, prețul produselor cât mai bun)”.

Spre deosebire de acum 12 ani, în prezent toate lucrurile se întâmplă foarte rapid. Inovația în tehnologie evoluează foarte rapid, iar această realitate trebuie transpusă în modelul de business și face parte din strategia evoMAG, aceea de a pune la dispoziția clienților cele mai noi tehnologii, materializate în cele mai noi produse.

Legăturile vechi și strânse pe care le au cu partenerii, distribuitorii și vendorii de echipamente electronice și electrocasnice le permite să aducă rapid noile produse și în România.

„E vital să inovăm permanent”, crede Mihai Pătrașcu. „Suntem într-o industrie care se schimbă permanent cu o viteză incredibilă și care este extrem de competitivă”.

Aproximativ 35% din totalul comenzilor evoMAG sunt cu ridicare din showroom

Piața românească de comerț electronic a intrat în faza de consolidare. „Am asistat anul trecut la mai multe achiziții, ceea ce este un lucru bun, mai ales pe IT&C. Înseamnă că este loc de creștere, iar evoMAG are toate premisele să aibă rezultate bune. Totodată, o consolidare înseamnă și un nivel mai ridicat de profesionalism în piață, dar și o concurență mai mare. Și, după cum spuneam, nivelul concurențial în piață de comerț electronic din România este unul foarte ridicat”.

Mihai ne informează ca anul trecut au făcut o serie de investiții ale căror beneficii ei cred că le vom resimți din plin anul acesta: au inaugurat un nou sediu și showroom și au dublat capacitatea depozitului. Măsura a venit că urmare a creșterii vânzărilor companiei și, în același timp, a făcut parte din strategia de pregătire a evoMAG pentru Black Friday și pentru cel mai aglomerat sezon din an. Relocarea a presupus o investiție totală de 100.000 de euro.

„Creșterea vânzărilor evoMAG a impus această măsură. Aveam nevoie să trecem la un nou nivel, care să ne permită să lucrăm cu stocuri mai mari, să fim mai flexibili, să avem un rulaj mai bun și să livrăm mai rapid produsele către clienți”.

Pe lângă un spațiu care le permite să fie mai rapizi și mai organizați, acum pot oferi mai multe locuri de parcare pentru clienți și beneficiază și de o parcare specială, cu mai multe rampe, care eficientizează recepția și livrarea produselor. În prezent, aproximativ 35% din totalul comenzilor evoMAG sunt cu ridicare din showroom. Mihai se așteaptă ca această pondere să crească cu 15%.

„20% din toate vânzările se fac prin plățile online. Micșorarea comisionului de tranzacționare anul trecut a deschis și mai mult piața. Ne ajută foarte mult, pentru că scopul nostru este de a vinde produsul foarte rapid“, a spus el.

40 % din traficul pe site provine de pe dispozitivele mobile

Au fost făcute investiții și în platforma din spatele site-ului, fapt care o face acum mai prietenoasă cu utilizatorii.
„Investiții importante am făcut și în ceea ce privește aplicația mobilă”, ne spune Mihai.

Traficul de pe mobil s-a dublat în ultimul an. Peste 40% din traficul înregistrat pe site-ul evoMAG.ro provine de pe dispozitive mobile. Ponderea s-a dublat, pe fondul creșterii accelerate a numărului utilizatorilor de smartphone-uri și tablete și a modificării comportamentului de consum.

Mihai se așteaptă ca numărul celor care accesează site-ul evoMAG.ro de pe dispozitive mobile să crească și mai mult în perioada următoare. Acesta este și motivul pentru care și-au propus să investească permanent atât în platforma din spatele site-ului, cât și în aplicația evoMAG, destinată utilizatorilor de iOS și de Android.

„Am investit circa 50.000 de euro în aplicație și intenționăm să dezvoltăm și mai mult acest canal de vânzări pe viitor. Vom adaugă facilități noi, promoții exclusive, reduceri dedicate doar celor care folosesc aplicația, oferte personalizate, în acord cu preferințele acestora”.

Anul acesta au în plan să deschidă marketplace-ul, astfel că vor putea începe comercializarea a mai multor produse din alte categorii: papetărie, cărți, haine, bijuterii, DIY etc.

„Partea de marketplace este în secțiunea finală de implementare. Ne dorim ca până la sfârșitul anului să avem 10 parteneri strategici, cei mai importanți jucători din fiecare sector. Garantul marketplace-ului este brandul evoMag. Urmărim companiile care pot oferi produse și servicii de calitate și prețuri competitive“, a spus Pătrașcu.

50 de puncte de livrare naționale și o cifră de afaceri de 25 milioane de euro

EvoMAG își propune ca spre sfârșitul anului să intre pe cel puțin o piață în afara României, un punct important pe planul lor de dezvoltare. Piețele vizate: Bulgaria și Ungaria.

În februarie au inaugurat primele puncte de livrare, ca parte a strategiei de extindere la nivel național, facilitând astfel livrarea produselor comandate online. Serviciul este dezvoltat în parteneriat cu compania Coleto și, pentru început, vizează șase puncte de livrare, dintre care patru în București (Șoseaua Pipera, Bulevardul Timișoara, Tineretului și Ghencea), unul în Giurgiu și unul în Craiova.


170.000 produse active din domeniul IT&C, electrocasnice, auto, de îngrijire personală, sport & fitness și produse destinate nou-născuților


Parteneriatul cu Coleto face parte din strategia de dezvoltare a evoMAG menită să genereze anul acesta o creștere a cifrei de afaceri până la 25 de milioane de euro.

„Ne dorim crearea unei rețele de puncte de livrare care să acopere întreagă țară, astfel că, în următoarele luni, vom crește numărul punctelor de livrare, atât prin dezvoltarea parteneriatului cu Coleto, cât și prin parteneriate cu alte companii. În paralel, purtăm discuții și cu o firma de curierat, planul nostru fiind să încheiem anul 2017 cu peste 50 de puncte de livrare, extinse la nivel național”.

Primii trei ani sunt cei mai grei

Mihai Pătrașcu crede că una dintre cele mai mari tendințe din piață de e-commerce se referă la personalizarea serviciilor și produselor, la investiții în instrumente de cunoaștere a clienților foarte bine, la nivel individual, nu că pe o masă, la oferirea specifică a produselor și serviciilor de care au nevoie exact în momentul în care au nevoie.

„Celor care vor să înceapă acum un astfel de business le-aș spune să își seteze așteptările corect, să insiste, să nu renunțe și să învețe! E foarte important să învețe și să își dorească să facă asta permanent. Sunt de părere că vom învață toată viață, iar acest proces nu se oprește niciodată”.

Începuturile sunt grele, sunt foarte grele, își amintește Mihai. „La început, până am realizat împreună cu echipa o masă critică, a fost foarte greu, iar nimeni nu își imaginează că începuturile sunt chiar așa dificile. Îți doresc continuu să reușești, să crești mai repede și să nu mai ai frică «zilei de mâine» în business”.

Ne spune că a aflat ulterior că în orice industrie există minimum 3 ani grei, de regulă la început, pe care nu îi poți sări și prin care trebuie să treci, iar după, lucrurile încep să fie mai stabile. Asta îmi amintește de o celebră glumă studențească: Primii șapte ani sunt grei, până ajungi în Anul III.

„Am început acest business din dorința de a avea mai mult și de a face ceva care să rămână și să fie respectat. Am fost angajat înainte în diferite companii mai mari sau mai mici, iar în momentul în care am avut oportunitatea de a merge pe un drum al meu cu un business, am profitat de ocazie și am construit evoMAG. Am avut noroc de oameni care m-au susținut, de prieteni buni și de o familie înțelegătoare”.


Momente definitorii pentru evoMAG:
2005 – anul înființării
2007 – anul în care s-a atins primul milion de Euro din vânzări;
2011 – evoMAG organizează primul Black Friday;
2013 – are loc mutarea într-un nou sediu și inaugurarea unui Showroom de 200 de metri pătrați, în urmă unei investiții de 100.000 de euro;
2014 – are loc trecerea la o nouă platformă cu o nouă tehnologie care asigura scalabilitatea business-ului în viitor;
2014 – introducerea de noi categorii de produse în portofoliu – auto, decorațiuni interioare, securitate și electrocasnice mari.
2016 – are loc o nouă relocare a activității, concomitent cu dublarea capacității depozitului


 

De | 2017-06-29T19:23:36+02:00 29 iunie 2017|Categorii: Numarul 5, Oameni din IT|Taguri: |1 Comment

Despre autor:

Lasa un comentariu