TrustServista: Trei clujeni au dezvoltat o armă globală împotriva fenomenului fake-news. Banii au venit de la Google

Fiecare articol de presă online este relaționat cu articole similare, prin referințe directe sau mențiuni și citări, conținutul este comparat pentru a găsi similarități și apoi augmentat cu meta-date care vor determina nivelul de încredere al fiecărui articol.

Prima experiență – agregatorul „Știrili”

Cu Emil Ștețco mi-am dat întâlnire la o cafenea din Cluj-Napoca, curios să aflu cât de departe a reușit să ajungă IT-ul în studiul limbii naturale și, mai ales, care este capacitatea noastră de a prelucra digital mesajele din limba română. Iar alegerea mea s-a dovedit a fi cea bună.

Zetta Cloud este un startup software înființat în 2013 la Cluj-Napoca, de către trei specialiști în domeniul IT. „Nu suntem proaspăt ieșiți de pe băncile școlii, avem experiență de peste 20 de ani în domeniu”, precizează Emil Ștețco, unul dintre cei trei.

Cum funcționează TrustServista – În acest moment, TrustServista procesează doar articole în limba engleză din domeniile de știri generaliste, politică și evenimente, urmând ca în viitor să proceseze majoritatea limbilor europene și un domeniu de știri cât mai larg. Feedback-ul potențialilor utilizatori permite dezvoltatorului să aducă îmbunătățiri soluției înainte de lansarea ei de anul viitor. TrustServista va fi disponibilă gratuit pentru o perioadă limitată de timp, mai mare pentru utilizatorii beta selectați, iar apoi va funcționa pe baza unui abonament.

Primul produs pe care l-a lansat Emil Stețco împreună cu colegii lui a fost aplicația mobilă de recomandare de știri „Știrili”. „Știrili fără E-uri”, spune râzând Emil. De fapt este un agregator de știri inteligent din Romania – „singurul”, ține să sublinieze Emil – care oferă cititorului „doar ceea ce îl interesează”.

Trebuie să fim realiști și să înțeleagă că nu e ca în filme sau în Silicon Valley: nimeni nu îți dă bani gratuit sau doar pentru o idee. Primii pași trebuie să îi faci singur, cu efort propriu (timp și bani) și asumându-ți o multitudine de riscuri.

(Emil Ștețco)

Agregatorul selectează automat pentru cititori informație din peste 360 de siteuri ale publicațiilor, revistelor și blogurilor românești, mai exact, de pe cele scrise în limba română.

„A fost primul nostru efort folosind tehnologii de Inteligență Artificială, care ne-a făcut să ne dăm seama de potențialul acestui domeniu și al aplicațiilor care lucrează cu conținut online”, afirmă Emil.
Prima aplicație a adus micii echipe de programatori și o informație foarte prețioasă pentru viitorul activității lor. „Am aflat despre Digital News Initiative (DNI) de pe Știrili, în 22 octombrie 2015. Imediat după, am lucrat cu colegii mei, George și Sebi, pentru a veni cu o idee demnă de o finanțare de la Google. Asa s-a născut proiectul TrustServista”, povestește Emil.

Ce face TrustServista?

„TrustServista este singura aplicație din lume care poate determina nivelul de încredere al știrilor online”, explică Emil Ștețco.

Puși în fața unui univers de informație aflat în expansiune, fiecare zi se simte tot mai mult ca una de 1 aprilie.

(Emil Ștețco)

„Procesarea știrilor se face 100% automat, folosindu-se algoritmi de inteligență artificială și procesare naturală de limbaj, analiza axându-se pe determinarea sursei de informații pe baza căreia se generează subiecte de presă («Pacientul Zero»). Fiecare articol de presă online este apoi relaționat cu articole similare, prin referințe directe sau mențiuni și citări, conținutul este comparat pentru a determina similarități și apoi augmentat cu meta-date care vor determina nivelul de încredere al fiecărui articol. Astfel, se pot urmări subiectele de presă de la sursă și apoi pe tot parcursul existenței lor în mediul online, ca mecanism de prevenție a distribuirii și viralizării unor subiecte care nu sunt demne de încredere”.

50,000 de euro, pentru început

Clujeanul spune că a optat pentru finanțarea fazei de prototip, o finanțare în valoare de 50.000 de euro. „Am parcurs pașii clar descriși de Google pe Digital News Initiative (DNI). Am depus proiectul undeva în luna noiembrie 2015, iar în luna ianuarie 2016 am fost contactati de un reprezentat al Google din Germania, cu care am avut o conversație scurtă pe Skype”, rememorează Emil experiența finanțării obținute de la gigantul informatic.

Care este miza acestei platforme – Importanța acestei soluții, unice în lume, este accentuată de raportul anual al Institutului Reuters pentru Studiul Jurnalismului, care arată că încrederea în instituțiile de presă din Europa a scăzut dramatic, de la 50% în Marea Britanie, până la 20% în Grecia.

„Anunțul că am fost selectați a venit prin e-mail pe data de 23 februarie, cu doar o zi înainte ca CEO-ul Google Sundar Pichai să anunțe la Paris finanțarea a peste 120 de companii și organizații din spațiul știrilor online cu peste 27 de milioane de euro. Ne-am simțit foarte mândri să vedem că România a fost și ea pe harta finanțărilor cu două proiecte”.

Care au fost atu-urile de care au dispus în acest proiect? „Am avut norocul ca în echipa noastră să fie și un specialist cu experiență în presa de investigație, așa că am atacat o problemă reală a majorității agențiilor de presă. Suntem convinși că, în plus, și experiența pe care am acumulat-o dezvoltând aplicația publică Știrili Powered by MediaServista a avut un rol important în decizia celor de la Google”, spune Emil.

Un instrument pentru jurnaliștii de investigație

În ceea privește susținerea ulterioară a afacerii, Ștețco spune că se gândesc deja la felul în care vor monetiza proiectul: „Vom avea o platforma SaaS (Software as a Service) pe baza unui abonament. Finanțarea pe care am primit-o va fi folosită pentru construcția unui prototip cu câteva funcționalități de bază. Plecând de la acest prototip, în iulie am lansat prima versiune comercială ce include, pe lângă platforma web, și o interfață API pentru integrări cu alte aplicații ale clienților. Pentru început, vom avea și pachete gratuite pentru a obține cât mai mult feedback din partea viitorilor utilizatori”. Platforma e gândită ca o unealtă de lucru pentru jurnaliștii de investigație, oriunde s-ar afla ei pe glob. „Totul va funcționa la o scară mare, asemănător unui motor de căutare specializat pe știri. Soluția va fi folosită de agențiile de presă, de instituții sau de oricine este interesat să obțină metainformații despre o știre”.

Mai au nevoie de câteva sute de mii de euro

Emil Ștețco speră ca, în continuare, să reușească să acceseze o nouă finanțare de la același fond de  investiții al Google. „Vorbim aici de câteva sute de mii de euro pentru a dezvolta TrustServista cu funcționalități importante”, precizează Emil Ștețco.

„Niciun startup nu se poate dezvolta fără finanțare, iar finanțarea nu este ușor de obținut”, explică Emil. El recunoaște că, în marele entuziasm de care a fost cuprins în cazul proiectului său „Știrili”, și-a folosit banii proprii pentru a finanța realizarea aplicației. „Nu este o soluție și nu o recomand nimănui”, mai spune clujeanul.

De | 2017-10-03T17:57:57+00:00 3 octombrie 2017|Categorii: Numarul 6, Tehnologii|Taguri: |2 Comentarii

Despre autor:

2 Comments

  1. […] scurt, printr-un grant Google, au dezvoltat un soft care, prin recunoasterea limbajului, poate verifica cat de credibila este […]

  2. […] scurt, printr-un grant Google, au dezvoltat un soft care, prin recunoasterea limbajului, poate verifica cat de credibila este […]

Lasa un comentariu