INNOVATION LABS: Un poligon de încercare perfect pentru studenții creativi în tehnologie și o listă de slăbiciuni pe drumul unora dintre ei către eșec

Innovation Labs este o platformă de mentorat și dezvoltare pentru tinerii pasionați de tehnologii creative și antreprenoriat. Este un program de zece săptămâni în care tinerii pot învăța direct de la antreprenori de succes din România care au afaceri recunoscute în România și la nivel global.

Sunt nume precum Radu Georgescu, fondatorul GECAD – PayU, Andrei Pitiș, acum vicepresident of engeneering la Fitbit, fondatorul Vector Watch, sau Vladimir Oane, fondatorul uberVU.

A pornit de la dorința mediului universitar de a-i încuraja pe studenți să interacționeze

În cei 6 ani de activitate, au susținut peste 240 de echipe de tineri antreprenori, au fost implicați peste 150 de mentori și au organizat evenimente în 5 mari orașe din România, inclusiv Iași, încă din 2017.

Anul trecut, la evenimentul din Iași au participat 18 echipe formate din peste 40 de tineri care au prezentat idei pentru produse încadrate în cele șapte direcții de dezvoltare formulate în cadrul programului: Agriculture, Cyber-Security, Fintech, Health & Lifestyle, Retail, Smart Cities și Smart Mobility.

Cătălin Scripcariu este fondatorul Asociației Calemis și partenerul local al Asociației Tech-Lounge, alături de care au fost implementate două ediții ale programului de pre-accelerare Innovation Labs.

„Innovation Labs intenționează să încurajeze studenții să își dezvolte proiectele personale, să devină creativi, să descopere antreprenoriatul. A fost și dorința mediului universitar de a-i încuraja pe studenți să interacționeze, să lucreze în echipe“, ne spune Cătălin.

3.000 de dolari pentru câștigător

Prima etapă de selecție a studenților este IDEA JAM, un eveniment selectiv ce are loc de două ori pe an și aduce în față publicului și a unui juriu pe cei care au idei de produse, îi ajută să formeze echipe, să învețe să prezinte un pitch – un fel de antrenament, urmat de Hackathon-ul Innovation Labs, în urmă căruia sunt selectate 8 echipe (de maximum 4 studenți fiecare) ce intră în programul de preaccelerare.

Pe timpul a 8 săptămâni, echipele selectate participă la workshop-uri și programe de mentorare.

La jumătatea acestei perioade, are loc un Boost Day, se trec în revistă status-urile echipelor, se repetă pitch-ul pentru DEMO DAY național, etapă viitoare la care ajung numai 3 echipe din cele 8 selectate inițial.

Echipa care câștigă DEMO DAY primește o bursă de 3.000 de dolari pe care o va folosi pe perioada verii pentru un internship de dezvoltare a proiectului.

La prezentarea finală de la București, unde se adună câștigătorii din toate orașele unde este dezvoltat Innovation Labs (Cluj, Iași, Timișoara, Sibiu și București), un eveniment DEMO DAY NAȚIONAL, Iașul a avut cel mai bun pitch, două ediții la rând, chiar dacă nu a câștigat premiul cel mare, prin echipele de la WERIT (2017) și DRINK’MON (2018).

Marile probleme ale studentului care se vrea antreprenor

Cătălin Scripcariu are și dezamăgirile lui:

  • „Au fost multe idei bune care au pierdut pentru că nu au avut pe cineva care să facă un pitch valoros.
  • Apoi, am mai observat că dorința lor de a merge mai departe, perseverență de a lupta pentru ideile lor, este destul de scăzută printre studenții noștri – când dau de greu, încep discuțiile aprinse în echipa. Apoi renunță destul de ușor.
  • O altă mare problema este și lucrul în echipă. Motivul principal pentru care marea majoritate a echipelor au renunțat în 2017 încă din faza de preaccelerare a fost dat de certurilor interne. Contează foarte mult să exis­te o persoană care unește echipă, ori aceasta apare foarte rar.
  • Este un fenomen în antreprenoriatul românesc – nouă din zece se apucă de produs înainte de a-și valida ideea în piață.

La unul dintre workshop-uri avem și tema „validarea de către client“, pentru care încercăm să-i încurajăm să meargă către viitorul client, să discute cu el, să afle dacă ideea este valabilă, interesantă, acceptată.

Mulți refuză și vor să meargă numai atunci când au „ce să arate“, un lucru absolut greșit.

De fapt, nu trebuie să arate nimic, trebuie numai să explice ideea, să vorbească la telefon cu potențialul client, să li se valideze ceea ce au gândit. Mulți au fost surprinși când, sunând potențialii clienți, răspunsurile au fost foarte bune, li s-au sugerat îmbunătățiri în funcție de nevoile lor“.

Vrem să generăm modele de succes cu acest program

„Ne interesează să întoarcem în comunitate know-how și suport – spune Cătălin –, cum a fost către EBEC, evenimentul de idei al asociației studențești BEST sau către BringITon!, al Facultății de Informatică. Îmi doresc să creștem numărul de alumni, ca mai apoi ei să susțină traininguri în cadrul Innovation Labs, să generăm modele de succes reieșite din programul nostru“.

În echipa de la Iași sunt 4 organizatori și 4 „ambasadori“, ultimii fiind doi profesori de la Automatică și Calculatoare și doi de la Informatică – ambasadorii sunt interfața proiectului cu studenții, ei prezintă celor interesați acest program și încearcă să-i susțină si să-i încurajeze pentru a veni cu idei în concurs.

„Este exact ceea ce lipsea comunității IT din Iași“

Cătălin Scripcariu: „În 2016 am descoperit programul de pre-accelerare Innovation Labs, un proiect național care s-a dovedit a fi exact ceea ce simțeam că lipsește în comunitatea Iași-ului: sprijinul până la lansarea pe piață. Un an mai târziu, în 2017 am reușit să organizez programul, pentru prima dată în Iași. În ambele ediții la DemoDay București, am luat premiul de cel mai bun pitch. În anul 2017 a fost câștigat de echipa Werit, iar în anul 2018 a fost câștigat de echipa Drink’Mon. M-am bucurat mult să văd că resursele și talentele noastre sunt vizibile și la nivel national“.

În 2018, proiectul Innovation Labs Iași a câștigat „Education Program of the Year“ la Gala Pin Awards.

Innovation Labs Iași

vCatalog

vCatalog este un catalog virtual care aduce beneficii școlilor, părinților, profesorilor sau elevilor. Produsul este conceput având la bază rețele neuronale și o tehnologie de tip blockchain, fiind fundamentat pe principiile transparenței, securității și stabilității.

AquaSmart

AquaSmart este un dispozitiv ce vine în ajutorul persoanelor care dețin un acvariu. Printr-un sistem de monitorizare și auto-mentenanță ce oferă informații legate de chimia și temperatura apei, pot fi controlate automat, iluminarea, fertilizarea acvariului și hrănirea peștilor.

Autonomous drone

Autonomous drone este o dronă bazată pe un sistem automat de deplasare, ce permite generarea unor valori aleatorii pentru direcție și distanță într-un mod continuu. Un astfel de dispozitiv este valoros pentru fermierii care își pot astfel monitoriza recolta într-un mod care să permită realizarea unor estimări precise privind producția agricolă.

Localis SaaS

Localis Saas reprezintă o soluție de tip blockchain care protejează proprietatea intelectuală a startup-urilor prin crearea unei tranzacții unice ce înglobează amprenta criptografică a IP-ului activ. Soluția poate fi aplicată pentru diferite produse precum brevete, mărci comerciale, elemente de identitate vizuală și design, secrete comerciale, idei etc.

TrueStory

TrueStory este o modalitate inovatoare de a stimula lectura critică a informațiilor de interes public. Aplicația este un agregator de știri online prin intermediul căruia cititorul poate avea acces la articole care dezvoltă același subiect, dar care îl abordează din unghiuri diferite. Produsul este destinat atât consumatorilor de știri, cât și publicațiilor care își doresc o creștere a transparenței.

Pinch’n Pitch

Pinch’n Pitch este o componentă ce poate fi integrată în dispozitive de tip smartwatch-uri. Această componentă se bazează pe un senzor capabil să detecteze mișcările fine ale mâinii și să utilizeze aceste mișcări pentru a da comenzi diferitelor aplicații.

Not This Time Pal

NTTP reprezintă o extensie a browser-ului Chrome care permite utilizatorilor să identifice cel mai bun preț pentru produsele pe care le caută. Astfel, printr-un singur click pe imaginea unui produs, cumpărătorii pot avea acces la cele mai avantajoase oferte comerciale.

NGFtech

NGFtech oferă fermierilor o soluție de automatizare a solariilor, cu scopul creșterii productivității și calității culturilor agricole. Fermierii au acces la o platformă online unde pot vizualiza rapoarte de calitate privind recolta proprie. Totodată, această platformă reprezintă și un spațiu unde fermierii pot găsi o piață de desfacere, dat fiind faptul că înglobează un modul destinat clienților care pot cumpăra astfel legumele direct de la producător.

RWRD

RWRD este o aplicație care își propune să crească acuratețea orarelor mijloacelor de transport în comun, arătându-le poziția în timp real. Aplicația își propune să încurajeze oamenii să utilizeze transportul public prin oferirea de vouchere în momentul în care aplicația este accesată prin rețeaua de WiFi a autobuzului.

De | 2019-05-13T15:33:35+02:00 13 mai 2019|Categorii: Oameni din IT|0 Comentarii

Despre autor:

Lasa un comentariu