Publicația industriei TECH regionale

Modele de servicii în cloud

Scopul prezentului articol este de a prezenta la nivel general oferta actuală de servicii de cloud precum și identificarea și propunerea unor delimitări conceptuale relativ la noțiunile vehiculate în domeniul vast al cloud computing-ului. 
Modelele de servicii cloud reprezintă un model de organizare a ofertei de servicii pe care le pot achiziționa clienții oricărui model în scopul rezolvări unei probleme specifice a domeniului de activitate socio-economică. 
Diferența între cele trei modele de bază este dată de natura utilizatorilor precum și din punct de vedere tehnic, fiecare având un nivel de abstractizare, interacțiune și automatizare diferite.
Primele servicii livrate de marii furnizori de cloud public au fost serviciile de e-mail, comunicare și colaborare, iar specific domeniului de business au fost instrumentele de gestiune a relațiilor cu clienții (CRM). 
Dezvoltarea comunicațiilor și implicit a internetului a determinat apariția multor furnizori de Software as a Service, care ulterior și-au dezvoltat oferta spre site-uri web găzduite, care puteau utiliza baze de date, module și metode de programare specifice, luând astfel naștere conceptul de Platform as a Services. Apariția și dezvoltarea accelerată a tehnologiilor de virtualizare pe fondul unei ieftiniri a componentelor hardware a determinat apariția conceptului de Infrastructure as a Services.
După ce aceste concepte au ajuns la maturitatea tehnologică necesară, marii furnizori de cloud public le-au implementat în diferite formate, mai mult sau mai puțin integrate, ofertele acestora fiind uneori comparabile, alteori complet diferite prin natura de distribuție, cunoștințele tehnice, model de preț și de parteneriat, integrarea cu mediile de prelucrare și stocare locale.
În continuare vom detalia principalele caracteristici ale fiecărui model de servicii, evidențiind diferențe între ele și beneficiile fiecăruia.
 

Furnizor Denumire Produs Categorie de produse Adresa web
Saleforce Sales Cloud CRM – Gestiunea relațiilor cu clienții
Sales – Asistență vânzări
www.salesforce.com
Microsoft Office 365 Exchange – Mail
Skype for Business – Comuncare instant și videoconferințe
SharePoint – Management documente
Office 365 – Pachete de bază pentru creare și editare documente
Azure AD – Autentificare federativă
Onedrive for business – stocare fișiere
portal.office.com
Dynamics CRM www.microsoft/en-us/dynamics/
Google Apps for Work Gmail – email
Hangouts – Comunicare instant
Drive – stocare fișiere
Docs, Sheets, Forms, Slides, Sites – creare și editare de documente
Vault – Soluție de arhivare a documentelor
www.google.com/work/apps/business/
Zoho Zoho CRM
Mail
Help Desk – soluție pentru suportul utilizatorilor
Books – pentru zona financiar contabilă, înregistrare de facturi și deconturilor de cheltuieli
Recruit – pentru departamentele de HR
Creator – pentru zona de personalizare a proceselor de afaceri și creare de rapoarte pentru celelalte module.
www.zoho.com
Dropbox Dropbox for Business Stocare de fișiere, integrare cu Office 365 pentru editare și colaborare. http://www.dropbox.com/business

Sursa: Prelucrare proprie din surse multiple
SaaS – Software as a Service (Software ca Serviciu) 
SaaS reprezintă unul din cele mai utilizate modele de servicii în cloud prin faptul că permite unui număr mare de utilizatori să beneficieze în mod gratuit sau plătit de un set de aplicații specifice, standardizate și necesare în derularea activităților curente. 
Accesul la aplicații se realizează prin intermediul browser-elor web sau pentru altele prin intermediul aplicațiilor client dedicate (ex. Outlook, Skype, DropBox, Google Drive etc.). La nivel de companie, SaaS reprezintă o alternativă viabilă pentru serverele de e-mail, serverele web, serverele de comunicare în timp real, serverele de colaborare și stocare de documente, la un cost mai mic, modelul de licențiere ind acela al plății unui abonament lunar sau anual pentru utilizare, întreținere și suport.
Furnizorul de cloud are obligația de a gestiona și întreține aplicațiile, efectuarea actualizărilor și a realizării copiilor de siguranță, un alt avantaj ind acela al omogenizării serviciilor oferite, prin asigurarea faptului că toți utilizatorii din companie folosesc aceeași versiune a unei aplicații.
Nivelul de personalizare a aplicațiilor în SaaS este destul de limitat, utilizatorul având la îndemână doar seturi restrânse și dedicate de instrumente pentru implementarea specificului propriilor procese de afaceri. Aplicațiile de tip Office permit în mod limitat personalizarea mediului de lucru și eventual crearea unui conținut activ (macros) pentru datele și fișierele proprii, fără a putea modifica funcționalitatea aplicațiilor online. Pe de altă parte în aplicații pentru CRM sau de colaborare (SharePoint) pot implementate prin intermediul pseudocodului procese personalizate de colaborare sau fluxuri de lucru specifice.
Lista furnizorilor de soluții SaaS este mult mai cuprinzătoare decât cea prezentată în Tabelul 1, în topurile de pe Internet fiind incluse companii ca: LinkedIn, Workday, NetSuite, Cloud9, ServiceNow și altele.
Piața soluțiilor cloud de tip SaaS este la faza maturității în ceea ce privește calitatea produselor și serviciilor oferite. Provocarea pe termen mediu și lung este legată de integrarea între module, și integrarea detaliată cu sistemele informaționale interne companiei, precum și cu prezența și integrarea cu rețelele de social media pentru crearea oportunităților de distribuție a produselor, recrutarea personalului și colaborarea pe dezvoltarea ideilor și editarea în comun a resurselor partajate.
grafic1
PaaS – Platform as a Service (Platformă ca Serviciu) 
PaaS reprezintă unul din cele mai complexe modele de servicii cloud pentru că este o suită de aplicații și servicii destinate construirii altor aplicații și servicii, oferind programatorilor seturi speci ce de API- uri. 

Furnizor Denumire produs Principalele limbaje de programare și baze de date suportate Adresă web
Amazon Amazon Web Services Jave, .NET, PHP, Node.js, Python, Ruby
MySQL, Oracle, SQL, Server, PostgreSQL
aws.amazon.com
Microsoft Azure .NET, Node.js, Java, PHP, Python, Ruby
SQL Server, DocumentDB, MongoLab, MySQL, PostgreSQL
portal.azure.com
IBM Bluemix Java,  Ruby, Node.js,
SQL Server, JSON Db, MongoDB, MySQL, PostgreSQL
www.bluemix.net
RedHat
Openshift
Java, PHP, Python, Ruby, Node.js, Perl
MongoDB, MySQL, PostgreSQL
www.openshift.com
Google
App Engine
Python, Java, PHP, Go
CloudSQL (MySQL)
cloud.google.com/appengine/
CloudBees
Jenkins
Java, Ruby
MySQL
www.cloudbees.com
Engine Yard
Engine Yard
PHP, Ruby, Node.js
MySQL, PostgreSQL, Redis
www.engineyard.com
Salesforce
Heroku
Ruby, Node.js, Python, Java, PHP
PostgreSQL, Redis
www.heroku.com

Sursa: Prelucrare proprie din surse multiple
În acest model de servicii dezvoltatorii nu au nevoie să își instaleze și configureze propriile servere de prelucrare (middleware), de persistență (baze de date) sau de prezentare (servere web). Acestea sunt puse direct la dispoziție de furnizorul de cloud, dezvoltatorul fiind mult mai focusat pe integrarea și logica de business a componentelor propriilor aplicații. Sigur, apar o serie de schimbări de paradigmă în programare, în sensul îmbunătățirii elementelor de securitate și canalelor de comunicație, dar migrarea de la dezvoltarea „în local” la cea în PaaS este relativ simplă.
Prin intermediul PaaS se pot dezvolta aplicații de sine stătătoare adresate clienților în format SaaS sau pot personalizate și dezvoltate module pentru aplicațiile și serviciile deja oferite prin SaaS.
Un alt avantaj este legat de faptul că unii furnizori pun la dispoziția programatorilor instrumente de colaborare și monitorizare a proiectelor de dezvoltare precum și instrumente de versionare a codului, controlul surselor, instrumente de testare și altele.
Un dezavantaj al dezvoltării aplicațiilor în PaaS este lipsa portabilității aplicațiilor dezvoltate între furnizorii de cloud public. În momentul în care o aplicație este dezvoltată pe un anumit API oferit, apar costuri suplimentare legate de adaptarea aplicației și a tuturor nivelurilor acesteia la un alt furnizor.
Chiar dacă ecare PaaS are propriile sale limbaje de programare și instrumente de dezvoltare, sensul corect al acestora este de a oferi posibilitatea dezvoltării interfețelor utilizator pentru standarde deschise, cum ar : HTML, JavaScript, CSS și altele.
Având în vedere că ecare furnizor de PaaS dispune de un magazin online de soluții și produse, clienții pot achiziționa module și aplicații pentru îmbunătățirea propriilor medii de lucru în PaaS sau pentru optimizarea dezvoltării aplicațiilor și a distribuției și monitorizării acestora. Unele soluții sunt gratuite, altele se licențiază în același model cu aplicațiile SaaS: plata unui abonament lunar sau anual pentru fiecare utilizator.
Piața furnizorilor de PaaS este în expansiune, dominată de implementarea și suportul pentru cele mai comune tehnologii, limbaje de programare și baze de date SQL și NoSQL. Toate acestea apar pentru acoperirea dorinței de portabilitate a aplicațiilor dar și pentru a acapara interesul programatorilor de toate categoriile. O serie de alte servicii și limbaje sunt puse la dispoziție prin intermediul implementărilor IaaS, cele prezentate în tabel având suport nativ PaaS. De asemenea observăm din lista limbajelor suportate o orientare către zona aplicațiilor web dar și spre zona aplicațiilor mobile.
IaaS – Infrastructure as a Service (Infrastructură ca Serviciu) 
IaaS reprezintă unul din cele mai noi modele de servicii în cloud și permite clienților crearea propriilor infrastructuri de calculatoare, echipamente de rețea și de stocare. Este cunoscut și sub denumirea de HaaS (Hardware as a Service) pentru că pune la dispoziție posibilitatea de configurare a echipamentelor prin specificarea numărului de procesoare și tipul lor, cantitatea de memorie RAM alocată, dimensiunea spațiului de stocare și modul de conectare în rețea. 

Furnizor
Denumire produs
Hypervisor (type-2)
Sisteme de operare suportate
Amazon
AWS
Xen
Linux (multe versiuni), Windows Server (2003 – 2012)
Microsoft
Azure
Hyper-V
Windows Server (2008 – 2012), Ubuntu, Suse, Oracle Linux, CentOS, Coreos
Google
Cloud Platform
Xen
Debian, Ubuntu, CentOS, Suse, Rhel, Windows Server (2008 – 2012)
Rackspace
Open Cloud
Xen
Linux (multe versiuni), Windows Server+ Servere aparent fizice
IBM
Softlayer
VMware, Xen, Hyper-V
CentOS, FreeBSD, Ubuntu, Debian, Windows Servers+ Servere aparent fizice

Sursa: Prelucrare proprie din surse multiple
Elementul cheie în facilitarea serviciilor de tip IaaS este virtualizarea și echipamentele cu suport pentru hypervisor.
Chiar dacă termenul de virtualizare apare la începutul anilor 1970, marile companii de echipamente fizice au implementat primele tehnologii hypervisor la începutul anilor 2000. Mai este cunoscut și sub denumirea de VMM (Virtual Machine Manager – Managerul de Mașini Virtuale) și poate de tip hypervisor nativ/ fizic (type-1) implementat ca funcție a echipamentelor de calcul sau logic (type-2) ca funcție a anumitor sisteme de operare.
În cloud, modelul de servicii IaaS beneficiază la nivel fizic de hypervisor type-1, care este transparent față de utilizatorii serviciului și de un hypervisor logic pus la dispoziția utilizatorilor pentru crearea propriilor infrastructuri de rețea. În mod specific furnizorii livrează clienților un număr limitat de opțiuni de instalare a sistemelor de operare și a aplicațiilor preinstalate pe mașinile virtuale. Ulterior, clienții pot opta pentru configurarea mașinilor virtuale în deservirea propriilor activități și procese, având posibilitatea de transfer și instalare a propriilor aplicații și oferirea accesului către clienți sau proprii utilizatori prin intermediul tehnologiilor Internet.
Furnizorii dețin dreptul de proprietate asupra echipamentelor fizice și a licențelor sistemelor de operare și aplicațiilor instalate, iar clienții dețin dreptul de proprietate intelectuală pe aplicațiile pe care le construiesc în cloud a datelor stocate.
IaaS este un model de afaceri care permite reducerea costurilor cu achiziția echipamentelor zice în locație și toate costurile asimilate: instalare, întreținere, operare, echipamente de răcire, curent electric etc. În domeniul echipamentelor de calcul uzura morală este mult mai mare decât la alte bunuri ale organizației, ceea ce presupune alocare permanentă de capital pentru îmbunătățirea competitivității.
Și alte companii, în afara celor prezentate în Tabelul 3, încearcă să țină pasul evoluției în furnizarea de servicii IaaS: HP, GoGrid, OpSource, Terremark, AT&T, dar piața este încă în formare și vor dispărea sau apărea noi companii cu influență în dezvoltarea serviciilor IaaS. Serverele aparent zice sau bare metal sunt practic sisteme virtuale dedicate care nu au un sistem de operare preinstalat, furnizorul punând la dispoziție clientului o consolă de instalare de la distanță. Acest model nu este nou, ci se bazează pe experiența furnizorilor gen Rackspace de furnizare a serviciilor de tip: server hosting, server colocation. Avantajul modelului este că un client poate să își folosească propriile licențe și propriile metode de instalare și configurare a sistemelor de operare și aplicații.
Scopul modelelor de servicii oferite de furnizorii de cloud este de a realiza o clasificare concretă și încadrare, pe baza caracteristicilor, funcționalităților și modului de operare, a așteptărilor utilizatorilor. Fiecare model are propriile sale avantaje. SaaS are cea mai mare atractivitate pentru că reprezintă modelul cel mai apropiat de așteptările pe termen scurt ale utilizatorilor. Dacă o companie dorește o soluție de CRM sau de email, evaluează ofertele existente pe piață achiziționează un serviciu și după o serie de configurări minimale, compania beneficiară lansează produsul în ”producție”.
PaaS este de interes pentru firmele dezvoltatoare de software pentru că le permite o integrare a echipelor de programatori distribuite geografic și în același timp dezvoltarea de aplicații care pot apoi comercializate în format SaaS. Nu în ultimul rând alt beneficiu major este oferit de seturile de instrumente de dezvoltare, testare și măsurarea performanțelor propriilor aplicații în diferitele etape ale ciclului de viață a dezvoltării produsului. Agilitatea dezvoltării aplicațiilor trebuie corelată în schimb, pentru o eficiență majoră, cu abilitatea componentei de business de a se adapta și integra cu echipele de dezvoltare, oferind feedback de calitate și detalierea proceselor cu metodele de prelucrare dar și excepțiile specifice.
IaaS este cel care oferă adevărata forță de utilizate a soluțiilor cloud, interesul pentru acest model de servicii fiind din partea departamentelor de administrare a infrastructurilor. Mutarea unui centru de date locale în cloud este un pas mare pentru orice companie. Beneficiile sunt majore, dar trebuie luate în calcul și riscurile pe care le poate genera.

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

George_SmartEU

BCR extinde serviciile pentru antreprenori din George și lansează George SmartEU, o funcționalitate care facilitează accesul la informații despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale

București, 18 aprilie 2024. Banca Comercială Română anunță o nouă extindere a ecosistemului digital George prin lansarea George SmartEU, funcționalitate care facilitează accesul antreprenorilor la informații complete despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale.

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.